top of page
Search

Obrt Šumska

Kako je počela Šumska priča mlade obrtnice Maje Čanđar? Pročitajte u našem novom intervjuu! Istraživajući bespuća Instagrama, naišli smo na jednu jako zanimljivu priču o mladom obrtu Šumska. Šumska priča započela je 2019.godine izrađujući unikatno rukotvorene igračke koje su punjene hipoalegenskom spužvom dok je trbuh heklanaca punjen suhim cvijetom lavande!


Majini heklanci zapravo su punjeni lavandinom, hrvatskim hibridom s otoka Hvara, a konkretno, radi se o vrsti pod nazivom Budrovka koja odlično uspijeva i na kontinentu. Heklanci su putovali kupčevim unucima u Kanadu, otputovali su i do Italije, Velike Britanije, Švedske, a putuju i po cijeloj Hrvatskoj!

Pročitajte Majinu mirisnu priču te posjetite Instagram obrt.sumska za više detalja!



1. Možete li ukratko opisati čime se točno bavite te koje usluge i proizvode nudite? Kako je nastala sama ideja otvaranja obrta i zašto „Šumska“?


Obrt se bavi aromaterapijom i proizvodima od ekološki uzgojene lavande Budrovke. Samu lavandu uzgaja otac koji ima OPG još od 2010. godine, a u radu na njegovom OPG-u upoznala sam se i zaljubila u lavandu, u samu biljku, eterično ulje i hidrolat te tako kročila u svijet aromaterapije. Školovala sam se u učilištu “Galbanum” i 2018. godine stekla certifikat Aromaterapeuta te iduće godine pokrenula Šumsku. Ono što je inovativno i u potpunosti drugačije od svega na tržištu su heklanci čiji je trbuh ispunjen suhim cvijetom lavande. Ideja za tako nešto bio je moj nećak. Do tada sam uvijek govorila kako lavanda u vrećici uvijek čuva vrijedne tkanine od grinja i moljaca, a ima i antibakterijsko djelovanje. Tada mi je sinula ideja kako se heklanac može ispuniti lavandom za isto djelovanje. U tom slučaju je vuna zaštićena, a miris, kada se trbuh pritisne, pomaže pri lakšem i mirnijem snu. Heklanac može poslužiti i kao lijep dekor u kući i na polici.

Zašto Šumska? Mjesto od kud potječem i gdje sam imala svojevrsni povratak korijenima nakon otkaza i odluke za otvaranjem obrta se zove Šumećani. Jedna od legendi kaže da je inspirirano šumom koja mjesto okružuje. Drugo, to mi je nadimak već duže vrijeme, jer svako slobodno vrijeme volim provesti u prirodi i u šumi, Šumska žena, skraćeno jednostavno - Šumska.


2. Koliko je vremena trebalo da se odlučite krenuti kao samostalni obrtnik i zašto? Kolika Vam je pomoć bila obitelj, što su rekli prijatelji, kako je društvo reagiralo?

Promišljanja i želje postajali su jako dugo, a nakon odluke, sve se polako slagalo jedno na drugo. Nakon što sam odlučila napustiti siguran posao u telekomunikacijama 2016. godine, prodajne i voditeljske vještine brusila sam u Lushu vodeći sezonski dućan u Poreču 2017. i 2018. godine. Nakon toga odlučila sam investirati u sebe i steći zvanje aromaterapeuta te zaroniti dublje u svijet eteričnog ulja i ljekovitog bilja. 2019. godine realizirala sam plan i otvorila obrta uz potporu za samozapošljavanje koja mi je bila izvrsna odskočna daska. Obitelj je bila u strahu, društvo je mislilo da sam pukla, a prijatelji su bili velika podrška u svemu. Otac je sada malo manje zabrinut, no činjenica je da je ovo jedno jako neizvjesno vrijeme za svo gospodarstvo, a posebno za nas mikro poduzetnike.


3. Zašto ste se odlučili baš za obrt, a ne za neki drugi oblik poslovanja? Da li ste za svoje poslovanje uspješno dobili državne ili neke druge poticaje?

Paušalni obrt bio mi je idealni poslovni oblik kao početniku te sam se nakon Start up akademije Plavog ureda odlučila upravo za ovaj oblik poslovanja i za sada mi to odgovara. Nakon što sam dobila poticaje za samozapošljavanje HZZ-a, krenula sam u realizaciju obrta i poslovne ideje.


4. Koje su bile najveće prepreke s kojima ste se susreli prilikom pokretanja posla? Mnogi kažu da se uči na greškama, koje greške ste napravili na početku zbog kojih bi se sada udarali u glavu?


Nema nekog univerzalnog odgovara jer se svatko u svojem poslovanju susreće s nekim posebnostima baš vezano za to poslovanje. Osim pandemije nije bilo nekih prevelikih prepreka, otvaranje obrta je danas posebno pojednostavljeno. Meni je jedini problem bio kod samog otvaranja obrta i aromaterapije pošto sam bila prva na području Ivanić-Grada pa službenice nisu bile upućene i dale su mi pogrešne informacije.

Meni je pomoglo što sam se u svakom koraku prvotno dobro raspitala i pripremila, pa sam tako i mogla reagirati na neke stvari koje su bile dezinformirajuće i koje bi me dovele do nepotrebnih troškova i mogućnosti gubitka ili ponovnog apliciranja za potpore za samozapošljavanje.

Ono što bih sada možda malo bolje odradila je da sam imala malo više vjere i samopouzdanja. Zbog toga mi se čini da ide sve malo sporije od onog što bih možda željela, ali bitnije mi je da se i kroz posao gradim kao osoba, a to ne možeš na brzinu. Ako iz greške naučiš nešto, nije greška, nego lekcija, pa onda nema potrebne ni udarati se ni u glavu niti sebe možda prestrogo suditi. Ako nisi naučio, ponoviš grešku, a onda jednom valjda i naučiš u procesu! :)


5. Jeste li zadovoljni s dosadašnjim poslovanjem i planirate li širenje? Ako planirate, imate li neki plan širenja ili idete po osjećaju/instinktu? Postojali su planovi koji su korona krizom stavljeni na čekanje. Borila sam se da obrt preživi, a potpore za očuvanje radnih mjera nisam koristila. Borila sam se sama da ostvarim prihode i platim doprinose i davanja. Ono što me korona naučila je moć interneta, pa sam se tako okrenula više kreiranju sadržaja na socijalnim mrežama. Internetska stranica i web shop su trenutno u fazi izrade i lansiranja tako da će i to pomoći u prilagodbi novim vremenima i izgleda sve većoj kupnji putem interneta. Planovi postoje, ali ako me ova situacija nečemu naučila, to je fleksibilnost, mogućnosti brze prilagodbe i da se svakako slijedi osjećaj, ali uvijek uz dozu racionalnog razmišljanja. Moje srce bi sada sve, a mozak me uči strpljenju, a na kraju, ako se jedna vrata zatvore, možda je tako trebalo biti s razlogom. U budućnosti bi htjela povezati aromaterapiju i prirodu, pa tako i recimo aromaterapeutsku masažu s pogledom na polje lavande.


6. Poseban naglasak stavili bi na unikatne rukotvorine koje radite, pletene igračke punjene eteričnim biljem! Mnogi roditelji iste kupuju vlastitoj djeci te su dojmovi jako pozitivni. Koji su najčešći razlozi kupnje takvih igračaka, kakav je zdravstveni utjecaj tih igračaka na dječje zdravlje, fizičko i psihičko?


Heklane igračke su same po sebi nešto posebno, jer netko stvara rukama nešto posebno samo za vas. Riječ je o amigurumi tehnici koja dolazi iz Japana, a postaje sve popularnija kod nas. Trbuh heklanaca ispunjen je suhim cvijetom lavande Budrovke, koja je iz ekološkog uzgoja s vlastitog imanja i ima eko certifikat, a dokazano je da odbija grinje, moljce i da ima antibakterijski učinak. Ono što je posebno je što udisanje mirisa lavande pomaže ujedno i prilikom opuštanja. Obzirom da u suhom cvijetu ostane eteričnog ulja u malim količinama, kada se trbuh heklanca stisne, biljka otpušta to ulje. Kako opušta, tako ujedno i umiruje i zove na san.



Ako miris nakon nekog vremena ishlapi, što je u potpunosti normalno, a želi se opet pojačati miris, može se slobodno kapnuti jedna kap eteričnog ulja lavande ili lavandina na trbuh heklanca, Tatin OPG ima eterično ulje, tako da me sami kupci znaju zatražiti uz heklanca i eterično ulje kako bi igračka lijepo mirisala mjesecima. Suhi cvijet u trbuhu će upiti tu kap eteričnog ulja i opet ga otpuštati u prostor. Ovdje je bitno napomenuti da se kapa samo ulje provjerene kvalitete i čistoće, pošto umjetna eterična ulja te ona manje kvalitete ostavljaju mrlje na vuni!


7. Koji oblik oglašavanja najčešće koristite, ako ga uopće koristite? Mislite li da su društvene mreže dobre za oglašavanje obrtnika ili više preferirate metodu usmene predaje te osobnih recenzija?


Nema do usmene preporuke, to je točno, ali je moć društvenih mreža velika. Heklanci su putovali kupčevim unucima u Kanadu , otputovali su i do Italije, Velike Britanije, Švedske, a putuju i po cijeloj Hrvatskoj, od Slavonije do Dubrovnika. Svakako je oglašavanje obrtnika putem društvenih mreža dobra prilika i platforma da dođe do čim više ljudi. Osim toga, treba točno vizualizirati publiku kojoj se obraćaš i prema tome stvarati sadržaj i oglas, a taj dio još uvijek razrađujem usput.


Često se događa da kod malih obrtnika jedna osoba zapravo odradi sve - proizvodnju, brending, content, slike, odgovaranje na upite, dostavu, slanje paketa… Puno je toga u funkciji jedne osobe, pa ako je neka strana jača, recimo kreativna ili proizvodna, onda po putu učiš još i sve druge. Uistinu, učiš od vještina komuniciranja do toga da ti fotografija proizvoda ne izgleda da odrezano ili mračno.


Ono što meni dodatno pomaže oko širenja publike za ono što posebno volim, aromaterapije, je medij koji je nepravedno zapostavljen u zadnje vrijeme, a opet je poseban - radio. U sklopu emisije Agroval na Obiteljskom radiju Ivanić-Grad svaki utorak pričamo o nekom novom eteričnom ulju, njegovim karakterstikama i terapeutskim svojstvima. Na taj način mi je želja ljudima u mom mjestu približiti svijet aromaterapije.

8. Po vašem mišljenju, koji su najveći problemi s kojima se obrtnici u Hrvatskoj trenutno susreću? Što bi se trebalo napraviti da se ti problemi uklone?


Ovo je previše kompleksno pitanje za neki jednostavan odgovor. Možda ja nisam dobar primjer jer se moj početak poslovanja poklopio s početkom pandemije. Ono što je već poznato da se mi, kao cijela zemlja, davimo u administraciji. Nije bez razloga ona šala da ti fali jedan papir.

Naše gospodarstvo je okrenuto k velikim firmama, nema sluha toliko za male obrtnike koji su često duša neke lokalne zajednice. Kad si paušalni obrtnik i tražiš nešto u banci doslovno imaš manja prava nego fizička osoba - uz često podsmijeh. O kreditnoj sposobnosti u svojoj banci trenutno mogu sanjati. Malo je tržište, a trenutno se nudi puno toga, teško je doći do krajnjeg kupca i svog dijela kolača.


Ono pozitivno je da sve više jača poruka u malim zajednicama da se kupuje lokalno i da se podržava rad rukotvorina. Uvelike pozdravljam crafts dućan HOK-a! Moj je primjer bila želja za izradom prirodne kozmetike, no kada sam vidjela što je sve potrebno da se proizvod stavi na police, jednostavno sam trenutno odustala od te ideje i okrenula se nečemu drugom. Prekomplicirano, administrativno to sve sam ne možeš odraditi nego moraš zaposliti konzultante, a u konačnici, preskupo za početne investicije i probijanje na tržište.


9. Kako je pandemija koronavirusa utjecala na Vaše poslovanje i planove? Osjetilo se i to jako, gotovo svi planovi su stavljeni na čekanje, suvenirnice s kojima sam imala dogovore nisu na kraju imale ili su imali dio narudžbi. Neke pak nisu otvorene uopće, dok su druge radile s jako malim kapacitetima. Sajmovi su otkazani, pa tako je i direktna prodaja doživjela veliki udarac. Inače mi je to idealna prilika i za reklamu, kako ne postoji dućan. Na taj način kupci mogu vidjeti proizvod uživo, osim na adresi obrta. Aromaterapijom sam se bavila daleko manje od planiranog, posebno aromaterapeutskim masažama, pa sam se fokusirala na heklance i suvenire od lavande. Svakako se nadam da će iduća godina biti lakša, da će biti mogućnost održavanja sajmova i da će se život vratiti u normalu. Pojedini se sajmovi i sada, uz sve mjere, održavaju, ali to je daleko od onoga što je prije pandemije bilo po pitanju posjećenosti.

10. Koji biste savjet dali svima onima koji sada razmišljaju o pokretanju vlastitog obrta? Ono što je meni bila kočnica i što bih promijenila je stalni strah i negativnost koji ti drugi ulijevaju. Osjećaj izloženosti i potencijalnog neuspjeha su razlog zašto sam neke stvari radila preoprezno ili presporo, a tržište je podosta dinamično i brzo. Ako postoji dobra ideja koja je poslovno ostvariva, treba sjesti, dobro je razraditi, sagledati sve prednosti i mane i krenuti uz neki poticaj. Meni je svakako potpora za samozapošljavanje bila dobar vjetar u leđa prvu godinu. Paušalni obrt je također dobra stvar za početnike koji traže svoje mjesto u svijetu, jer ako, nažalost, dođe i do toga koraka da se treba zatvoriti, daleko je lakše nego kod drugih poslovnih oblika. Sagledati dobro svoje financije, mogućnosti, svoje mjesto na tržištu i ako ne krene odmah onako kao što ste zamislili - strpljenja, za sve treba vremena. Ono što je meni minus, to je ta komocija kad si sam sebi šef i kad kreiraš radno vrijeme - nedostaje mi samodiscipline, pa mi se to onda itekako zna obiti o glavu, posebno jer sam oduvijek kampanjac, pa si tako znam napraviti i nepotreban stres.


Veliko hvala Maja koja je odlučila sudjelovati u projektu i ispričati svoju priču. Također, zahvaljujemo se našim partnerima, Obrtničkoj komori Zagreb, koja promovira rad zagrebačkih obrtnika te educira i pomaže napretku zagrebačkog obrtništva, te Ekonomskoj klinici, na podršci u provedbi ovog projekta.

274 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2 Post
bottom of page